odchudzanie-cukrzyca-typu-II

Redukcja masy ciała u chorych na cukrzycę typu II jest nieodłącznym elementem skutecznej terapii. Nawet niewielki ubytek kilogramów poprawia glikemię, parametry gospodarki lipidowej oraz obniża ciśnienie tętnicze.

Wprowadzenie aktywności fizycznej oraz konsekwentna realizacja zaleceń dietetycznych to najlepszy sposób na „naprawę naszego organizmu”. Odpowiednio wcześnie wdrożona zmiana stylu życia może uchronić przed koniecznością insulinoterapii. W niektórych przypadkach możliwe jest całkowite zaprzestanie leczenia farmakologicznego! Dieta i ćwiczenia mogą okazać się jedynymi lekami, których potrzebuje nasz organizm.

Jakie są najważniejsze zasady bezpiecznej diety odchudzającej dla diabetyka?

⦁ Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym (IG) – poniżej 55
Indeks glikemiczny jest wskaźnikiem reakcji organizmu na spożyte węglowodany. Pokazuje jak podnosi się poziom glukozy we krwi po zjedzeniu danego produktu w odniesieniu do czystej glukozy. Wysoki IG oznacza szybki i gwałtowny wzrost glikemii po posiłku. Natomiast niski IG charakteryzuje się rozłożonym w czasie, łagodnym podniesieniem poziomu glukozy we krwi. Spożywanie produktów o niskim IG sprawia, że dłużej czujemy się syci i chroni nas przed napadami „wilczego głodu”.

Pamiętaj o odpowiedniej kompozycji posiłków – na IG potraw wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest obróbka kulinarna. Produkty gotowane mają wyższy indeks glikemiczny niż surowe. Gotujmy więc kasze, makarony czy ryż al dente oraz wybierajmy świeże warzywa. Im mniej przetworzony produkt tym lepiej! Bogate w węglowodany (szczególnie węglowodany proste) produkty warto jest też łączyć z innymi składnikami odżywczymi- białkami lub tłuszczami. Posiłek złożony z białek, tłuszczu (najlepiej roślinnego) i węglowodanów, na przykład w formie jogurtu ze świeżymi owocami i płatkami migdałowymi znacznie mniej podnosi poziom glukozy we krwi niż spożycie samych owoców.

Codzienny jadłospis powinien być bogaty w błonnik. Włókno pokarmowe (błonnik) jest nieocenionym sprzymierzeńcem w walce o utratę kilogramów. Nie tylko pomaga zadbać o zdrowie naszych jelit ale także pozwala na utrzymanie stabilnej glikemii.

Wyeliminuj dodatkowy cukier! Koniecznie wyklucz dosładzanie. Zarówno w jadłospisie diabetyka jak i w diecie redukcyjnej nie ma dla niego miejsca.

Zrezygnuj z alkoholu. Alkohol zwiększa skłonności do hipoglikemii. Piwo jest produktem o bardzo wysokim indeksie glikemicznym- wynosi on aż 110. Każdy napój alkoholowy jest też bombą pustych kalorii. Jeżeli zależy nam na osiągnięciu wymarzonej wagi odstawmy każdą formę alkoholu.

Regularność posiłków- kluczem do sukcesu. Należy spożywać od 4 do 6 posiłków w ciągu dnia. W zależności od osobistych preferencji, trybu życia i pracy, wybierz optymalną dla siebie liczbę posiłków i stwórz schemat swojego jadłospisu. Stosuj go regularnie. W ten sposób poziom glukozy we krwi oraz metabolizm „wejdą w odpowiedni rytm”. Zwracaj uwagę na węglowodany w poszczególnych posiłkach. Warto wykorzystywać podobną ilość węglowodanów przypisaną do poszczególnych posiłków – na przykład śniadanie to zawsze 2 kromki chleba razowego lub 1 grahamka. Zastosowanie powtarzalnych schematów zdecydowanie ułatwi kontrolę glikemii.

Bibliografia:
1.Szostak B.W., Cichocka A.: Leczenie dietą chorych na cukrzycę, Diabetologia Praktyczna 2008
2.Piłaciński S.,Wierusz- Wysocka B.: Kontrowersje wokół żywienia u chorych na cukrzycę, Diabetologia Praktyczna 2008
3.Ciok J., Dolna A.: Indeks glikemiczny w patogenezie i leczeniu cukrzycy, Diabetologia Praktyczna 2006
4.Niebisz B.A., Jasik M.,Karnafel W.: Rola diety i zmiany stylu życia w leczeniu cukrzycy typu 2 u osoby z zespołem metabolicznym, Diabetologia Praktyczna 2006
5.Mędrela- Kuder E.: Prawidłowa dieta w cukrzycy typu II jako forma rehabilitacji chorych, ROCZN. PZH 2011
6. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2017, Polskie Towarzystwo Diabetologiczne