niejadki

Zbilansowany i różnorodny jadłospis dostarcza dziecku niezbędnych w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych. Tymczasem, bazą diety przedszkolaka bardzo często jest mocno ograniczony zasób “produktów akceptowanych”. Szczególne trudności sprawia przekonanie dziecka do jedzenia warzyw. Nie rezygnujmy jednak z walki o zdrowe menu naszej pociechy!

Dzieci często odrzucają proponowane im produkty zanim spróbują ich smaku. Wynika to przede wszystkim ze strachu przed nowością. Po kilku próbach podania dziecku np. gotowanego brokuła- poddajemy się. Nie rezygnujmy tak łatwo! Możemy spróbować podać dziecku brokuł w innej niż dotychczas postaci: w zapiekance, w jogurtowym sosie, na domowej pizzy czy jako dodatek do zupy krem. Próbujmy nowych przepisów i eksperymentujmy ze smakiem.

Świetnym sposobem jest także angażowanie dziecka w gotowanie- wspólne zakupy warzyw, mycie, obieranie, krojenie ich pozwala dziecku poznać produkt. Kiedy dziecko widzi jak od podstaw powstaje chłodnik buraczkowy, “ta różowa zupa” nie będzie dla niego tak zagadkowa.

Dzieci są świetnymi obserwatorami. Odwzorowują zachowania z ich najbliższego otoczenia- domu rodzinnego czy przedszkola. Jeśli pokażemy mu na własnym przykładzie różnorodną, bogatą w warzywa dietę, na pewno łatwiej będzie nam wyrobić u dziecka zdrowe nawyki.

Bibliografia:
⦁ Harton A., Florczak J.,Myszkowska- Ryciak, Gajewska D.: Spożycie warzyw i owoców przez dzieci w wieku przedszkolnym.,Problm Hig Epidemiol, 2015
⦁ Kluwikowska K.,Newerli- Guz J.:Zachowania żywieniowe i preferencje dzieci w wieku przedszkolnym, Zeszysty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2014
⦁ Kozioł-Kozakowska, Piórecka B, Schlegel- Zawadzka.: Wpływ postaw rodzicielskich na sposób żywienia dzieci w wieku przedszkolnym w Krakowie na tle uwarunkowań socjodemograficznych, Zdrowie publiczne i zarządzanie, 2014